kpfr > Aktualności > Sprzedaż detaliczna. Codzienne zakupy wciąż pod znakiem oszczędności

 

4,7 procenta. O tyle niższa była w czerwcu tego roku sprzedaż detaliczna w cenach stałych – w porównaniu z czerwcem poprzedniego roku. W porównaniu z majem nastąpił lekki wzrost, ale wciąż widać wyraźnie, że Polacy o wiele dłużej niż kiedyś obracają w palcach pieniądz zanim zdecydują się go wydać

pixabay

Fot. Pixabay

Według danych opublikowanych przez Główny Urząd Statystyczny wynika że:

  • sprzedaż detaliczna w cenach stałych w czerwcu 2023 r. była niższa niż przed rokiem o 4,7 proc.
  • w porównaniu z majem 2023 r. sprzedaż wzrosła o 0,9 proc.
  • od początku roku do końca czerwca sprzedaż zmalała – rok do roku – o 5,7 proc. W pierwszym półroczu 2022 mieliśmy wzrost o 9,1 proc.
  • największy spadek sprzedaży detalicznej (o 16,6 proc.) w porównaniu z analogicznym okresem 2022 r. utrzymał się w grupie „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach”.
  • Znaczne zmniejszenie sprzedaży odnotowano również w grupach: „meble, rtv, agd” (o 14,4 proc.), „pozostałe” (o 12,6 proc.), oraz „paliwa stałe, ciekłe, gazowe” (o 8,3 proc.).

Wzrost jest widoczny, jeśli pod uwagę weźmie się ceny nominalne, uwzględniające inflację. Sprzedaż w ujęciu nominalnym okazała się o 0,6 proc. wyższa niż w maju i o 2,1 proc. wyższa niż przed rokiem. Jak ocenia Krajowa Izba Gospodarcza: ” Bieżące daną pokazują, iż gospodarstwa domowe wciąż mocno oszczędzają. Nominalny wzrost sprzedaży w stosunku do notowanej przed rokiem o 2,1 proc. nijak nie koresponduje ze wzrostem płac szacowanym w tym samym okresie na około 12 proc., czy wzrostem przeciętnej emerytury o około 19 proc.

Na okres oszczędzania i oczekiwania na przetrwanie do łatwiejszych czasów wskazuje też zmiana struktury spożycia, konsumenci koncentrują się na dobrach niezbędnych do bieżącego funkcjonowania, mniej intensywnie wydają zaś środki na dobra nie uznawane za podstawowe”.

Co ciekawe, okazuje się, że nie tylko kupujemy mniej, ale częściej korzystamy z tradycyjnych form handlu. W czerwcu udział sprzedaży przez Internet zmniejszył się z 8,5 proc. w maju 2023 r. do 7,7 proc. Z kolei z wyliczeń KIG wynika, że w ujęciu rocznym sprzedaż internetowa w maju spadła o 8,5 proc. W największym stopniu zmniejszyła się internetowa sprzedaż samochodów, motocykli i części do pojazdów (aż o 45,6 proc.) oraz żywności napojów i wyrobów tytoniowych (o 32,6 proc.) Wzrosła jedynie sprzedaż farmaceutyków, kosmetyków i sprzętu ortopedycznego (o 20,7 proc.).