kpfr > Aktualności > Polacy stawiają na nowoczesne technologie w pracy
Pandemia przyspieszyła proces technologicznych zmian u pracodawców. Jak wykazało badanie firmy SD Worx opublikowane przez „Rzeczpospolitą”, 40 proc. badanych pracowników w Polsce wskazało, że nie ma problemów z cyfrowymi aplikacjami. Polacy tym samym wiodą prym na europejskim rynku pracy.
Fot.: Pixabay
Badanie wykonano w lutym 2023 roku, a objęło 4,8 tys. pracodawców i ponad 16 tys. pracowników z 16 krajów Europy. Okazało się, że Europejczycy coraz chętniej wykorzystują nowe technologie w pracy, a wręcz nie wyobrażają sobie ich braku w czasie wykonywania obowiązków służbowych.
Firmy stawiają na w cyfryzację
– Prawie dwie trzecie polskich firm dąży do cyfryzacji procesów i obszaru HR (to nieco powyżej średniej dla wszystkich badanych rynków) – jak możemy przeczytać w „Rzeczpospolitej”. Z kolei po przyjrzeniu się majowemu raportowi Europejskiego Banku Inwestycyjnego, prawie siedem na dziesięć firm w Unii Europejskiej i dwie trzecie w Polsce nie wyobraża sobie funkcjonowania bez zaawansowanych technologii cyfrowych (w dużych przedsiębiorstwach odsetek ten wynosi już 80 proc.).
Polacy jednym z liderów nowych technologii
Przypomnijmy, że Polacy nie mają problemu z wykorzystywaniem cyfrowych aplikacji w pracy – robi to czterech na dziesięciu ankietowanych wedle badania SD Worx (dla porównania wśród ogółu ankietowanych niespełna co trzeci). Minimalnie wyprzedzają nas pod tym względem Hiszpania czy Holandia.
Nowe technologie i ich wykorzystanie przyczynia się, zdaniem pracowników – w Polsce jak i w Europie – do większego komfortu pracy i podnosi jej prestiż.
– Dla 62 proc. Polaków ważna jest możliwość współpracy z najnowszymi aplikacjami (to powyżej europejskiej średniej, którą zawyżają jedynie Włosi i Hiszpanie, z ponad 70 proc. wskazań) – o czy informuje „Rzeczpospolita”.
Finanse powoli przegrywają z cyfryzacją
Pandemia, a następnie wysoka inflacja, odcisnęły silne piętno finansowe na wielu polskich przedsiębiorstwach. Również pracownicy zwiększyli presję finansową na pracodawców, w wielu przypadkach uzależniając dalszą pracę na rzecz firmy od kwestii finansowych. Jak się okazuje coraz częściej pracownicy zwracają też uwagę na zwiększenie kompetencji cyfrowych. Dlatego 35 proc. pracowników średnio w Europie i aż 42 proc. w Polsce twierdzi, że „cyfrowe zapóźnienie firmy mogłoby być dla nich powodem odejścia z pracy”.
Do polskich firm wkracza również nowe, „cyfrowe” pokolenie, a to także wymogło na pracodawcach zmianę w zakresie postępu cyfryzacji. Pokolenie „Z” praktycznie „związane” jest z telefonem od wczesnego dzieciństwa i czymś niewyobrażalnym jest dla niego brak technologii cyfrowych w nowoczesnym przedsiębiorstwie. To też skłania pracodawców do rozwoju. Zyskują oczywiście na tym także starsi pracownicy (pokolenie X i Y), poznając nowe technologie i coraz bardziej świadomie wykorzystując je w swojej pracy.