kpfr > Aktualności > Biznes oczami kobiet, prowadzących firmy – blaski i cienie

„Motywacje, cienie i blaski biznesu” – to wyjątkowe spotkanie, które odbyło się w środowe popołudnie, 13 marca, w toruńskiej Izbie Przemysłowo-Handlowej. Wyjątkowe, ponieważ oprócz otrzymania dużej dawki wiedzy o prowadzeniu własnej działalności gospodarczej uczestnicy usłyszeli również ciekawe historie. Cztery kobiety biznesu opowiedziały o swoich sukcesach, ale też trudnościach i problemach z jakimi mierzą się liderzy. Była to nie tylko lekcja biznesu, ale także życia. 

 

 

zdjęcia ze spotkania Motywacja cienie i blaski biznesu

Bohaterki spotkania:

  • Anna Duszyńska – Clean Way

Z wykształcenia socjolog, absolwentka studiów podyplomowych – Trener biznesu. Dodatkowo studiowała podyplomowo Komunikację Społeczną i Public Relations, gdzie nauczyła się marketingowego podejścia do zarządzania złożonymi kampaniami informacyjnymi. Od 16 lat razem z Mariuszem Duszyńskim działa w branży profesjonalnego utrzymania czystości, prowadząc firmę handlowo- usługową Clean Way.

  • Ewa Korecka – FlexHR Doradztwo Personalne Agencja Zatrudnienia Sp. z o.o.

Menadżer operacyjny z wieloletnim doświadczeniem w budowaniu zespołów oraz zarządzaniu ludźmi, od 19 lat związana z rynkiem pracy.  Dziś pełni funkcję Prezes Zarządu FlexHR – spółki specjalizującej się w zarządzaniu talentami (rozwój pracowników, candidate experience, szkolenia),   w elastycznych formach zatrudnienia oraz Członka Zarządu spółki FlexService – outsourcing kadrowo-płacowy. Członkini Powiatowej Rady Rynku Pracy – organu doradczego Prezydenta Miasta Torunia    w zakresie polityki rynku pracy; Partner Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej; Wykładowczyni i opiekun kierunków studiów podyplomowych oraz MBA, Członkini Komisji ds. Jakości Kształcenia; Asesor projektów Assessment/Development Centre. Pomysłodawczyni i współtwórca HR CAFE, cyklicznych spotkań dedykowanych praktykom HR i biznesu oraz konferencji HR W BIZNESIE.

  • Irmina Marcinkiewicz – MSU

Humanistka i psycholożka. Ma dużą praktykę w zarządzaniu procesem projektowym oraz zespołem dla światowych marek. Oto atrybuty  zamknięte w zaledwie trzech literach MSU: od 2003 Musi Się Udać, a od 2023 roku Marketing Solutions Unlimited,  toruńskiej GLOBALNEJ agencji marketingowej, której jest właścicielką. Z pasji do nauki chętnie i aktywnie współpracuje z uczelniami wyższymi jako wykładowca. Wspiera, m.in. aktywność seniorów, kobiet, młodzieży – realizując programy z  budowania marki osobistej, przedsiębiorczości, architektury informacji. Pomaga też młodzieży w zdobyciu zawodu – w tym celu stworzyła projekt: Copyspot. Eksperci po godzinach. Współpracuje z Biurem Karier UMK, jest w gronie Rady Interesariuszy Wydziału Humanistycznego UMK, nadzorującej programy studiów.

  • Monika Gotlibowska – Gotujemy.pl

Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji, feministka, działaczka społeczna. Bardzo bliskie są jej prawa kobiet we współczesnym świecie, dlatego w 2014 roku zorganizowała panel dyskusyjny na temat Konwencji o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej. W latach 2015-2018 działała w Radzie Społecznej ds. rozwoju społeczno-gospodarczego Zespołu Staromiejskiego, w której pełniła funkcję z-cy przewodniczącego. W latach 2017 – 2019 roku zaangażowana w działalność Fundacji Instytut Myśli Demokratycznej – think tank Roberta Biedronia, od 2018 do 2019 roku Członkini Zarządu w Fundacji.

 

Kobiety w biznesie

Udział kobiet w biznesie jest coraz większy. Z danych dostępnych w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej CEIDG na koniec 2023 r. wynika, że kobiety stanowią ok. 34 proc. wszystkich właścicieli jednoosobowych działalności gospodarczych w Polsce. Choć dalej mężczyzn prowadzących działalność gospodarczą w naszym kraju jest zdecydowanie więcej niż kobiet, to na tle Unii Europejskiej polskie kobiety wyróżniają się przedsiębiorczością.

Raport Polskiego Instytutu Ekonomicznego „Sytuacja kobiet w Polsce z perspektywy społeczno-ekonomicznej” pokazuje, że w naszym kraju 8 proc. kobiet ma swoją firmę, co stanowi drugi wynik w Unii. Więcej przedsiębiorczych kobiet jest jedynie w Grecji (10 proc.). Co ciekawe, dwa razy mniej Niemek prowadzi własny biznes – 4 proc. i aż cztery razy mniej Norweżek –  tylko 2 proc.

 

Droga do sukcesu

Każda z bohaterek spotkania „Motywacje, cienie i blaski biznesu” opowiedziała swoją historię drogi do sukcesu, jakim jest prężnie działająca firma. Każda też podkreśliła, że nie była to łatwa droga.
Jak się okazało, żadna z Pań wcale nie marzyła od początku o własnym biznesie. Pani Ania spełniała się w promocji i marketingu, Pani Monika miała pracować w bankowości, Pani Ewa marzyła o pracy w szkole, podobnie Pani Irmina, która miała zostać nauczycielem języka polskiego. Uczestniczki spotkania opowiedziały o długiej drodze jaką przeszły, by mogły mówić o sukcesie i podkreśliły, że tak naprawdę nie można osiąść na laurach. Rynek się zmienia, trzeba w związku z tym być gotowym do zmian, stale się dokształcać, rozwijać swoje umiejętności, dopasowywać ofertę do klientów, szukać dla siebie pomysłu. A do tego wszystkiego równolegle płynie życie prywatne, które układa się różnie i ma ono również bardzo duże przełożenie na biznes.

 

Z czym mierzą się Liderzy?

Dyskusja była niewątpliwie inspirująca i choć zdecydowanie częściej dotyczyła „blasków” to pokazała też tę drugą stronę medalu. Jak powiedziała Monika Gotlibowska (Gotujemy.pl): – Na każdym etapie rozwoju biznesu pojawiają się cienie.

Przede wszystkim bohaterki spotkania przyznały, że lider jest samotny. – Decyzje zawsze należą do lidera i to on ponosi konsekwencje tych decyzji – stwierdziła Ewa Korecka ( FlexHR). Właściciel firmy myśli w kategoriach „muszę” – być, nadzorować, dać radę, motywować się. Ale przede wszystkim bycie liderem to wielka odpowiedzialność – za ludzi, kontrakty, umowy…

Wszystkie liderki podkreśliły także problem z pozyskaniem kadry. – Młodzież nie ma pomysłu na siebie, nie jest odpowiedzialna – ubolewała Irmina Marcinkiewicz (MSU). Uczestnicy spotkania aktywnie wzięli udział w tej części dyskusji. Wszyscy byli zgodni z tym, że czasy się zmieniły, przestaje obowiązywać etos pracy i pracujemy głównie dla pieniędzy. Młodzi ludzie wchodzący na rynek pracy cenią sobie wygodę i brak im poczucia obowiązku, z drugiej strony wybrzmiały głosy w obronie pokolenia „Z” – wskazujące warunki w jakich to pokolenie dorastało i problemy z jakimi się mierzy: przebodźcowanie, uzależnienie od Internetu i telefonu, pęd życia, często zaburzenia psychiczne. Mało tego, w związku z polityką socjalną państwa wielu ludzi rezygnuje po prostu z podjęcia pracy.

 

Czy zatem warto prowadzić swój biznes?

Pomimo wielu trudności na powyższe pytanie liderki chórem, jednym głosem odpowiedziały: warto! – Trzeba być jednak gotowym – podkreśliła Ewa Korecka (FlexHR). Anna Duszyńska (Clean Way) wskazała: Ważne jest, żeby być uważnym i mieć empatię dla ludzi, to przynosi owoce, na zakończenie dodając krzepiące: Bądźmy odważni. Spróbujmy.

 

Fot.: Justyna Krystkiewicz