kpfr > Aktualności > Autostrady: od jesieni przejezdna będzie A18. Do końca budowy całej sieci jeszcze daleko

W październiku tego roku – jeśli wszystko dobrze pójdzie – oddane zostaną dwa ostanie odcinki budowy autostrady A18. W ten sposób  „osiemnastka”  będzie przejezdna w całości. Choć A1 i A4 też już są otwarte na całej długości, na całkowite zakończenie podstawowej krajowej sieci autostradowej przyjdzie nam jeszcze poczekać.

Fot. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

Fot. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

16 i 24 października mijają terminy zakończenia robót na dwóch ostatnich, kilkunastokilometrowych odcinkach południowej nitki A18.  Po oddaniu ich do użytkowania, trasa będzie już gotowa na całej długości i w obu kierunkach – nitka północna była gotowa już wcześniej.      

„Osiemnastka” to krótka autostrada, liczy nieco ponad 76 kilometrów. Łączy przejście graniczne z Niemcami Olszyna-Forst – gdzie wjeżdża się na prowadzącą w stronę Berlina niemiecką autostradę A15  – z węzłem Krzyżowa, gdzie z kolei z A18 wjechać można bezpośrednio na A4. Budowa „osiemnastki” trwa etapami i odcinkami od ponad dwudziestu lat, choć plany i początki budowy autostrady w tym miejscu sięgają jeszcze czasów przedwojennych.   

 

Sieć z dziurą

Choć wspomniana autostrada oznaczona jest wysoką liczbą 18, polska sieć autostradowa prezentuje się o wiele skromniej. Zgodnie z przyjętym 15 maja 2004 roku rozporządzeniem rządowym o sieci autostrad i dróg ekspresowych, całą sieć tworzą:

dwie duże, kilkusetkilometrowe autostrady o przebiegu wschód-zachód

A2: Granica z Niemcami – Świecko – Poznań – Łódź – Warszawa – Biała Podlaska-Kukuryki – granica z Białorusią

A4: Granica z Niemcami – Zgorzelec – Wrocław – Katowice – Kraków – Rzeszów  – Korczowa  -granica z Ukrainą     

jedna autostrada „południkowa”

A1: Gdańsk – Toruń – Łódź – Katowice – Gorzyczki  – granica z Czechami

Trzy krótkie autostrady uzupełniające
A18:  Granica z Niemcami-Olszyna-Krzyżowa -autostrada A4
A6:  Granica z Niemcami – Kołbaskowo- węzeł Rzęśnica – S3 (część obwodnicy Szczecina)
A8:  autostradowa obwodnica Wrocławia

W przyszłości ma jeszcze dojść do tego autostrada A50, czyli południowa obwodnica  stolicy. 

Dziś cała sieć liczy niecałe 1800 kilometrów. W całości przejedziemy A1 i A4, oraz mikroautostradami  A6 i A8. Jesienią dojdzie do tego cała A18. Brakujący element w systemie to A2. Od dawna już czynna jest zachodnia część autostrady, od granicy niemieckiej, przez Poznań  i Łódź do  aglomeracji warszawskiej. Tu niestety, w Kałuszynie za Mińskiem Mazowieckim,  kończy się autostrada, a zaczynają się schody. Kolejne odcinki obejmujące razem 115 kilometrów między Kałuszynem a Białą Podlaską są w budowie. Pierwszy z nich: Kałuszyn – Gruszki zgodnie z umową ma być oddany jeszcze jesienią tego roku, kolejne do roku 2025. Natomiast sama końcówka – ponad 130 kilometrów od Białej Podlaskie do granicy  państwa w Kukurykach, jest dopiero w przygotowaniu do inwestycji i za wcześnie mówić o jakichkolwiek terminach.

 

Co jeszcze w tym roku

Dokończenie A18 to oczywiście nie jedyna inwestycja drogowa z finałem zaplanowanym na ten rok. Pod koniec grudnia 2022 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiadała na rok 2023 otwarcie 260 kilometrów nowych dróg. Zapowiedzi te obejmowały m.in. oddanie ponad 192 kilometrów dróg ekspresowych.

  • S3 Kamienna Góra Północ – Lubawka (ok. 12 km) 
  • S7 Lesznowola – Tarczyn Północ (14,8 km oraz 2,3 km w obrębie węzła Tarczyn) 
  • S7 Moczydło – Miechów (18,7 km) 
  • S11 Koszalin Zachód – Zegrze Pomorskie (16,9 km) 
  • S11 Zegrze Pomorskie – Kłanino (19,3 km) 
  • S11 Kłanino – Bobolice (11,6 km) 
  • S11 obwodnica Olesna (24,8 km) 
  • S14 Aleksandrów Łódzki – Słowik (14,5 km) 
  • S17 obwodnica Tomaszowa Lubelskiego – II jezdnia (5,4 km) 
  • S52 Węgrzce – Batowice (fragment Północnej Obwodnicy Krakowa, 3 km) 
  • S61 Ełk Południe – Kalinowo (22,9 km) 
  • S61 Podborze – Śniadowo (19,5 km) 
  • S61 Łomża Zachód – Łomża Południe (7,2 km)

14,5 kilometra S14 to domknięcie obwodnicy Łodzi, dzięki czemu trzecie miasto w Polsce będzie pierwszym z największych polskich miast z pełną obwodnicą tworzoną przez trasy najszybszego ruchu: A1, A2, S14 i S8. Lepiej późno niż wcale.

Z regionalnej perspektywy warto dodać, że rok 2023 to coraz bardziej już zaawansowane przygotowania do przebudowy A1 między Toruniem a Włocławkiem do formatu autostrady trzypasmowej. Po przetargu, GDDKiA podpisała umowę  z firmą Voessing Polska, która za 2,97 mln zł przygotuje dokumentację do uzyskania decyzji środowiskowych.

Docelowa sieć autostrad i dróg ekspresowych (GDDKiA)