kpfr > Aktualności > System edukacji a potrzeby biznesu. Nasza relacja z konferencji w Bydgoszczy.

Jak powinna wyglądać współpraca między systemem edukacji, a sektorem nowoczesnych usług dla biznesu? Konferencję „Przyszłość kwalifikacji w sektorze Nowoczesne Usługi Biznesowe” zorganizowano w Bydgoszczy. Jej patronem był marszałek województwa kujawsko-pomorskiego.

– OECD prognozuje, że 65 proc. dzieci, rozpoczynających edukację, będzie pracować w zawodach, które jeszcze nie istnieją – mówił podczas konferencji „Przyszłość kwalifikacji w sektorze Nowoczesne Usługi Biznesowe” Piotr Fałek, przewodniczący Sektorowej Rady ds. Kompetencji NUB. Nad tym, jak powinna wyglądać edukacja, żeby spełnić wymogi rynku przyszłości debatowano w Bydgoszczy 25 października. Dyskusja, zwłaszcza podczas kończącego stacjonarną część spotkania panelu, zrobiła się bardzo gorąca.

Czym jest sektor nowoczesnych usług biznesowych? Według Piotra Fałka to sektor w kontekście definicyjnym dopiero powstający, ale mocno już wyodrębniony w realnej gospodarce. W Polsce funkcjonuje ponad 1400 centrów BSS (Business Service Sector), sektor zatrudnia ok. 400 tysięcy osób i wpływa na ok. 5 proc. naszego PKB. Celem samej konferencji było wypracowanie metod wprowadzania kompetencji jutra w sektorze NUB, odpowiedź na pytanie, jakie kompetencje będą potrzebne za 5-10 lat oraz jak je kształtować wraz z instytucjami edukacji formalnej. Konferencja miała też wymiar bardzo praktyczny – zakończyły ją warsztaty, m.in. dla przedsiębiorców, o pozyskiwaniu funduszy na kompetencje dla sektora NUB.

W trakcie obrad dyskutowano zarówno o megatrendach na zmieniającym się rynku pracy i globalnych wyzwaniach, jak i o szczegółowych przykładach z naszego regionu. Między innymi Edyta Wiwatowska, prezes Bydgoskiej Agencji Rozwoju Regionalnego mówiła o rozwoju i potencjale Bydgoszczy pod kątem sektora nowoczesnych usług biznesowych, a Justyna Kotolińska z Wojewódzkiego Urzędu Pracy przekazała informacje o odpowiedzi sektora edukacji na potrzeby NUB, obecnej sytuacji (deficytowe zawody, rozkład terytorialny zapotrzebowania), a także programach własnych WUP.

Omawiano również konkretne przypadki – sytuacji w Grudziądzu czy kompetencji jutra w kontekście obecnej sytuacji w szkołach kujawsko pomorskiego. Dyrektor Robert Preus z Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli zajął się wybraną specjalnością – projektowaniem i drukowaniem 3D.

Bardzo interesująco wypadł panel na temat kompetencji przyszłości w sektorze nowoczesnych usług biznesowych wobec kształcenia w systemie oświaty w szkołach zawodowych i na uczelniach wyższych. Przedsiębiorcy – praktycy i przedstawiciele szkolnictwa średniego i wyższego mieli zupełnie inne spojrzenie na obecną sytuację.

– Nie ma najmniejszego znaczenia, czego młodzi ludzie uczeni są w szkołach i na uczelniach. Pierwszy proces polega na tym, że muszę ich oduczyć tego, czego się nauczyli i nauczyć tego, czego trzeba – dosadnie skrytykował, z punktu widzenia przedsiębiorcy, system edukacji dr. Krzysztof Matela, znany bydgoski menadżer i doradca biznesowy.

Dr Matela mówił i o systemie edukacji wciąż równającym w dół, i o braku kontaktu uczniów i studentów z praktykami w toku edukacji na wszystkich poziomach i opieraniu się wyłącznie na teoretykach, i o dużym rozjeździe między wyposażeniem szkół i nowoczesnych polskich firm, i o fatalnym poziomie absolwentów. Padały liczne przykłady.

Dyrektor Joanna Gasek z Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej przyznawała: – Kiedyś ten temat nam umykał, byliśmy skoncentrowani na inwestycjach. Dziś uruchomiliśmy specjalny zespól do spraw szkolnictwa, zorganizowaliśmy spotkanie doradców zawodowych, a przedsiębiorcy sami wskazują szkoły, mobilizują nas do działania.

Radosław Ratajczak, CEO Shopa, zaznaczył, że próba łączenia biznesu z nauką jest dużym wyzwaniem w Polsce. – Musimy połączyć dwa światy, które mają zupełnie inne prędkości – dodawał – Konkretny świat biznesu i świat nauki, w którym trudno powiedzieć, kiedy będzie efekt i ile to będzie kosztowało. Dlatego tak ważne są interdyscyplinarne zespoły i kontakt z praktykami.

Jak podkreślał Radosław Ratajczak: nic nie zmienimy, jak będziemy realizowali projekty, żeby je realizować, a nie żeby coś się zmieniło. Ciekawych głosów w dyskusji było znacznie więcej.

Na Konferencję „Przyszłość kwalifikacji w sektorze Nowoczesne Usługi Biznesowe” zaprosili uczestników Sektorowa Rada ds. Kompetencji Nowoczesne Usługi Biznesowe, Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli, Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna oddział w Toruniu oraz Bydgoska Agencja Rozwoju Regionalnego.